Home
Despre mine Teatru Politica Linkuri Contact
 
Actorul Regizorul Directorul

 

2018

 


2009-2013

TEATRU

Un actor care se respecta nu poate sa nu aiba si experienta de regizor. In ceea ce ma priveste, lucrurile sunt un pic mai complicate, eu am optat destul de devreme pentru conditia de „om de teatru”, chestie care presupune, evident, exercitiul de regizor. De altfel, in 1984 am absolvit si sectiunea „regie teatru” a IATC, sunt, cum s-ar zice, regizor cu diploma.

Prima experienta se petrece in… Botosani, este vorba de Teatrul Mihai Eminescu. Era directoare Lucia Olaru Nenati si am montat ROMEO SI JULIETA LA MIZIL. Era o trupa tanara, venita direct de pe bancile IATC, era printre ei Dan Puric si spectacolul nu era rau deloc. S-a si jucat, de altfel, destul de mult.

La Teatrul National

Adevarata mea experienta de regizor a demarat, insa, la Teatrul National din Bucuresti.

CLOVNII MANTAUA ACTORUL Sunt spectacolele care, venind unul dupa altul, la interval destul de scurt, au definit oarecum viitorul discurs nonverbal al Teatrului Masca. In Clovnii si Mantaua am folosit in special studentii mei la vremea aceea, dar au fost alaturi de mine si actori cu mare experienta si ma refer aici la Anda Calugareanu, si ea o fosta studenta a mea (exceptionala), Mircea Constantinescu, Alexandru Georgescu, Bogdan Musatescu, Adrian Titieni. Clovnii au starnit un imens interes la vremea aceea, era un adevarat act de curaj sa admiti ca la National se poate juca asa ceva, dar cred ca Beligan a avut fler acceptand acest lucru. Tema centrala de teatralitate, descoperirea propriului clovn, atat de prezenta in mai toate tipurile de scoli de teatru, a produs efecte mai tarziu, fiecare din cei care au jucat atunci marturisind ulterior importanta acestui experiment. Mantaua a dus un alt tip de experienta, aceea a mastii, mai ales ca aici am utilizat masti uriase. Jucat la sala atelier, cu un ecran de tull intre spectatori si actori, Mantaua a fost, cu siguranta, un pariu pe care l-am castigat. Actorul a venit firesc si a insemnat intalnirea mea cu Dinescu, semnatarul unui text sensational, absolut periculos la acea vreme, si cu Nicolae Manolescu, semnatar al unei prezentari extrem de elogioase in caietul pogram.

La Teatrul Masca

Sigur, conditia de initiator al Teatrului Masca ma obliga sa-mi asum raspunderea pentru sustinerea si promovarea discursului non verbal si, ca atare, numarul spectacolelor pe care le-am montat este cu mult mai mare.

Clovnii si Mantaua au fost imediat preluate de la Teatrul National, tocmai pentru ca raspundeau unor puncte foarte importante din programul estetic al noii companii.

Oina a fost un spectacol care s-a nascut prea devreme pentru perceptia publicului nostru. Era o mimodrama care a avut un succes dement la Festivalul de la Tunis, dar in tara adeziunea fata de o astfel de propunere nu a fost deosebita. Din pacate. In acest spectacol Tudorel Filimon si Anamaria Paslaru, alaturi de mine, creau un trio formidabil. Ce era insa cu totul exceptional a fost creatia la microfon a lui Emil Serban care, prin performanta de-a dreptul fabuloasa, face extrem de dificila reluarea unui astfel de spectacol, chiar daca sunt convins ca acum si-ar gasi cu adevarat publicul. Concert de promenada (spectacol pentru aer liber) a fost un spectacol creat pentru a pune in evidenta mijloacele de expresie pe care trupa teatrului le acumulasera deja. S-a jucat foarte multi ani si cu un succes absolut constant. Acest spectacol a marcat si un experiment cu totul inedit, folosirea pentru prima oara de catre noi a marionetelor uriase. Cabaretul Natiunilor, creat pentru sarbatorirea Zilei Europei a fost al doilea spectacol cu marionete uriase, un spectacol care s-a jucat in aer liber si in sala cu un foarte mare success. La Romani, spectacol creat pentru a participa la Expozitia Mondiala de la Hanovra, este fara doar si poate cel mai titrat spectacol al Teatrului Masca, pentru ca a calatorit foarte mult si este inca socotit ca avand un potential teribil mai ales in cadrul manifestarilor din tarile in care prezenta dizidentei romanesti este cu anumite probleme. Tema statuilor vivante a facut posibila aparitia catorva spectacole: Statuile Fior d’amor in Bucuresci Fuga de Bach in cartier Sunt spectacole care se joaca in aer liber, la Metrou, au valente chiar si pentru sala, sunt spectacole care se bucura de mare success. Gardienii veseli este un spectacol realizat pentru aer liber, care s-a jucat enorm si care se va juca inca multi ani. Formula initiala, doua parti, una cu o improvizatie printre spectatori si alta pe scena, se mai respecta doar uneori, deoarece schimbarile produse de-a lungul anilor in distributie a facut practice imposibila permanentizarea improvizatiei. S-a jucat si in cel mai mare parc de distractii din Europa, Tivoli din Copenhaga si succesul a fost incontestabil. Domnul de Pourceaugnac, specatcol cu text, pe care l-am realizat ca un exercitiu deosebit de important pentru noi, mai ales ca veneam dupa aproape zece ani de spectacole fara cuvant. Parada, un spectacol de strada pe care l-am repetat in livada SOS Satele Copiilor (nu aveam atunci nici un fel de sediu si aceasta institutie a avut amabilitatea sa ne gazduiasca), un spectacol care s-a jucat destul de mult si care a constituit obiectul unei reluari cu o cu totul alta distributie multi ani dupa aceea sub numele de Maturatoarele.


Maturatoarele

Cafeneaua, un muzical in care aptitudinile actorilor nostri sunt foarte bine puse in valoare.

Acul Cumetrei Gurton, un alt muzical, de data asta o superproductie, deoarece aduce 28 de actori pe scena, cu muzica originala si cu o coregrafie deosebita. Cocktail este un spectacol realizat pentru Metrou si aer liber, un spectacol in care tanara generatie de actori a teatrului isi da masura valorii acumulate.

RADIO

Am regizat cateva piese la Radio, dar fara semnificatie anume. Din acest punct de vedere mai astept.

FILM

Am un gand, mi s-au facut niste propuneri la un moment dat, cred ca mai am ceva timp.

TELEVIZIUNE

Nu am regizat practic ceva, dar m-am implicat extrem de serios in realizarea emisiunii de copii, cativa ani, si in transpunerea pe ecran a unei piese de Sean O’Casey. Piesa o regiza Domnita Munteanu, dar implicarea mea a fost serioasa, mai ales ca mi-a placut, ne-am jucat teribil (distributia era exclusiv de la Masca) si cred ca am spart toata vesela pe care o avea Televiziunea in magazie.

created by WEBit.ro